woensdag 6 februari 2008


Nederlandstalige versie

Januari, een drukke maand vol veranderingen... Onze flat is nog steeds dezelfde, ondanks vele zoekpogingen naar anderen. We leven er nu wel met drie. De scholen zijn nog hetzelfde, maar het werken met vrijwilligers niet meer. Baku is nog steeds hetzelfde, alleen ben ik ook is over de grens geweest naar Georgië. Januari heeft ook gezorgd voor een dosis gezond sporten, alhoewel zo gezond kan die aerobic zonder opwarming nu ook niet zijn. En ik ben ook definitief begonnen in het jongerencentrum van Unicef.



We hebben een derde flatgenoot, José Toivainen van Finland. Ook hij doet EVS, maar voor een andere organisatie. Hij werkt als leerkracht engels in het vluchtelingencentrum.

Met zijn drietjes redden we het wel in de flat. Het electriciteitsnetwerk heeft blijkbaar geen last gehad van de koude tijden in januari, want we hebben er geen problemen meer mee gehad.

En nu we het toch over koude tijden hebben, het heeft hier superhard gesneeuwd in het begin van januari, meer dan dertig centimeter sneeuw. Zalig, hoeveel sneeuwgevechten we hier gehad hebben, in de parken, naast de weg, op de weg, want ook de weg zelf zag volledig wit, van zoutstrooien hebben ze hier nog niet gehoord. Na enkele dagen zijn de enkele sneeuwruimers die ze hebben wel actief ingezet en na een week waren de grote wegen wel vrij, wat nodig is met al die zomerbanden op die auto's.


De projecten in school lopen stilaan vlot. We hebben echter grote veranderingen ingevoerd. We hebben een team van vrijwilligers geselecteerd (en training gegeven !) om samen met ons in de scholen te werken. We gaan samen met hen het programma opstellen, uitvoeren en evalueren. Maar voorlopig is het toch Clara en ik die trekken (ook al geeft Clara het niet toe). In de nieuwe school blijken de kids toch ook tussen elf en veertien te zijn en hun engels is ok. Dus bij deze hebben we ook een idee in hoe trots een directrice op haar leerlingen is....Maar het project loopt wel, deze week begin ik met hen over Europa. In de andere scholen gaat het project iets minder, omdat er minder leerlingen komen, maar actieplannen zijn daarvoor opgesteld.


Een hoogtepunt deze maand was mijn weekend Georgië. Op een zonnige donderdag nam ik samen met José de nachttrein naar Tbilisi (hoofdstad Georgië). We zaten samen met twee lieftalige dames in een compartiment in de trein, die ons uitnodigden om bij hun in Tbilisi te gaan eten. We bedankten hun voor het aanbod, en zeiden dat we reeds gastvrouwen hadden die ons gingen vertroetelen in Georgië. Onze gastvrouwen Nino en Irina stonden ons dan ook op te wachten op het perron. Samen hebben de Tbilisi-centre verkent met al zijn toeristische bezienswaardigheden en traditionele gerechten.

De dag erna echter, was nog beter.... Snowboarden in de bergen van Georgië. Op een of andere vrouwenbijeenkomst in Baku over maagdelijkheid ontmoette Clara en ik Stina van Zweden. Zij ondersteunt met haar organisatie vrouwenorganisaties in de Zuid – Caucasus. Ergens later op café stelde ze voor, dat als ik naar Georgie zou komen, dat we zouden kunnen gaan snowboarden. (we waren beide nostalgisch aan het denken over onze normale gang van leven...) en zo ging ik dus op een zonnige zaterdag snowboarden in Georgie, in mijn joggingbroek. Want tjah, mijn snowboardbroek ging ik van thuis nie meenemen naar Baku. Maar met fins product werd mijn broek waterdicht gemaakt en kon ik een dagje genieten van de sneeuw, ongelooflijk maar waar.


English version

January, a busy month full of changes. We still live in the same flat, although we looked for another. But we live with three people now. The schools are still the same, but the work with the local volunteers changed. Baku is still the same, only I went to Georgia. January also made me go sporting, but I don't know if aerobics without warm-up exercises are that healty. And I started in the youth diversion project of Unicef.


We have a third flatmate now, José Toivainen from Finland. He is also here by the evs programm, but he is here by another organisation. He works as an english teacher in the refugee centre. We're doing ok with three in the flat, even the electricity doesn't complain. Although it has been vere cold in Baku. It even has snowed here the beginning of january, more then 30 cm. We had a lot of snowball fights in the park, on the road, ... It was fun.

The project in school is going fine. We maid some big changes in it. Instead of us calling everyday to see who feels like going to school with us, we maid a team of fixed volunteers. We selected them and even gave them training to come and work with us in school. Together with them we will prepare, do and evaluate the workshops in school. For now it is mainly me and Clara doing it, but we believe that it will change in the future. In the new school the kids are also between 11 and 14. There english is ok, some not, some very good. But they come regularly and they are nice. This week I start about Europe with them. In the other school the number of kids is quite low by now, but action plans are maid to change this.

One of the top moments this month was my visit to Georgia. The meeting with some nice women on the train, who invited us for dinner. Our nice hostesses Nino and Irina, who took care of me and José. With the four of us we visited some touristic places and we ate the traditional food. The day after was even better... I went SNOWBOARDING, so cool. I met Stina in Baku, talking about virginity in a women centre in the old city. After in the pub, we were talking about our country and our normal activities this time of the year. We would both go skiing/snowboarding.... but she went in Georgia, and if I ever went to georgia I was always welcome. And so it happened that I went boarding in joggingpants in Georgia :). of course I didn't have my good clothes with me, but with some creativity and finnish products you can do a lot.

Geen opmerkingen: